Ett vällagat recept – del 3

Ett vällagat recept – del 3

De flesta amatörsångare och band drömmer om den där dagen då ett skivbolag likt drömprinsen sveper dem av fötterna och tar med en bort i en saga med berömmelse och pengar, men detta är just bara en saga. Även artister och band som blivit signerade vid stora bolag har ofta insett att de betalar i det långa loppet och får inte bara gratis pengar med signeringsbonusen. The Goo-Goo Dolls är ett av dessa band, de signerades under 90-talet av Warner Brothers och sålde över 2 miljoner skivor. Ingen dålig framgång för ett band, men detta ledde till att de förlorade allt finansiellt eftersom avtalet med Warner var så dåligt att de aldrig tjänade en krona.

Kostsam framgång

Även om man står utan ett skivbolag som kan stödja ens karriär, så krävs det stora pengar och tillgångar för att kunna lansera och behålla en karriär. Pengar och kalender tid är absolut nödvändiga om man vill få exponering och fortsätta att utvecklas. Det handlar inte bara om att spela gig eller betala för studio tid, det är också det där oändliga behovet av att hela tiden skapa nätverk med andra artister och industrifolk så ryktet och talangen kan upptäckas när tiden är rätt. Detta kräver massor med tid och pengar.

Tips på gott och ont

Något man ofta bortser från eller tas alldeles för seriöst av artister är mentorer och rådgivare, att lyssna på en erfaren artist kan antingen befläcka dig eller spara dig en massa ångest. Vilka man tyr sig till under vägens gång kan göra skillnad i tiden som behövs för att koka ihop din gryta, det kan hjälpa till att glömma bort en ingrediens och på så sätt förstöra smaken. Det kan också leda till en mentor som fokuserar för mycket på en eller två ingredienser och förstör så smaken. Det är en väldigt nödvändig och frustrerande balans att ha mentorer och rådgivare. Under tiden en artist fortsätter sin process att bli känd kommer de lista ut personligheter längs vägen, på så sätt lär de sig undvika hajar och istället hitta de trovärdiga allierade som kan hjälpa dem lyckas.

Fansen kräver tid

Med de sociala medier som finns idag är det lättare än någonsin för artister att hålla kontakten med sina fans, det går också snabbare än någonsin att få reda på hur man justerar sitt material för att passa sina fans. En del artister är för envisa för att lyssna på de krav fansen har eftersom de fastnar i den artistiska och kreativa världen, en del är som pollen på våren och blåser i den riktning fansen väljer att gå.

En rak linje

Båda är extrema men en sanning är att i vår reality-tv generation så vill fansen lära känna personen bakom artisten mer nu än de någonsin velat innan. De vill veta vad som finns bakom låten och det kräver en tajtare kontakt med fansen än man behövt innan. I takt med att en artist får mer popularitet, ökar också behovet av att skapa stunder med internationella fans. Publicister kan ofta ta över detta område vid någon punkt, men så länge som sociala medier är en genomförbar väg har artisterna en rak väg direkt till fansen.

Relaterade inlägg