Ett vällagat recept – del 2

Ett vällagat recept – del 2

Står talangen och resten av delarna klara så finns det ändå fler steg man behöver checka av för att ha en så stor chans som möjligt att lyckas i branschen. Ingen artist eller band kan ta sig så speciellt långt om de inte har ett utseende, eller en image som tilltalar andra. Det en artist pratar om och står för kan bli väldigt kritiskför maximerandet av framgång. Vetskap om vad man står på för plattform och vad som skiljer en från mängden bland konkurrensen om din image är en viktig del, detta är det som ger din gryta en bättre smak än någon annans.

Orginalitet

Alldeles för många artister blir besatta av att försöka efterlikna det som redan har gjorts och är populärt på musik scenen, man hör låtar med samma namn och ser frisyrer som är likadana. Artister klär sig i de kläder som representerar den kultur de försöker påverka. Musik konsumenterna gillar originalitet, men samtidigt gillar de sådant som de redan är bekanta med. Som när det gäller mat, man testar gärna en hamburgare från en annan restaurang, och ofta kan man ta sig an smaken från denna mat som egentligen är samma sak som du ätit innan men tillagad på ett annat sätt.

Erfarenheten syns

Något annat man inte kan fuska sig genom är erfarenhet, och med det menas inte den tid man spenderat med att öva och inte heller det antal shower man har gjort. Erfarenhet som kommer från den tid man spenderat med att rida ut det stormiga liv som det faktiskt innebär att vara artist. Det antal spelningar som gått fel men som man ändå kom över och gjorde showen ändå. Det antal gånger man blivit ratad av verkställande inom industrin hos vilka man var säker på att man skulle bli signad och få åka på turné.

Den bästa kryddan

Hur många gånger har man inte läst omdömen eller kommentarer online om vilket skämt man är som artist, men ändå fortsätter man? Den typen av erfarenhet är kryddan i grytan, smaken som ger musiken och artisteriet trovärdighet. Skivbolag och scenägare kan tillsammans med musikkonsumenterna tala om för en när ens erfarenhet har nått en nivå av professionalism. Det framgår då tydligt att du inte är någon färdigrätt utan istället en trerätters måltid som bara väntar på att ätas upp.

Hårt arbete krävs

James Brown är en man med smeknamnet The Hardest Working Man In Showbusiness, ett namn han verkligen förtjänade. Han jobbade otröttligt på sitt konstverk och höll sitt team uppe i samma standard som han själv. En artist som inte arbetar vårdslöst utan organiserat och dedikerat efter en disciplinerad väg är en artist som kommer lyckas ta sig till framgång bättre än andra. Detta kommer synas i allting de säger och gör både på scenen och utanför scenen, folk omkring dem och långt bort kommer veta att de inte fuskar eller bara skojar runt. Det blir tydligt vilka artister som tar sitt arbete på allvar och vilka som bara njuter av berömmelsen som ofta blir kortvarig så vida de inte jobbar på sin sak.

Relaterade inlägg